Et nytt år gir nye muligheter og opplevelser for både bedrifter og privatpersoner, og én ting som mange forbereder seg til nå på nyåret er deltakelse på messer. Uansett hva du er interessert i eller jobber med, finnes det en messe for deg!

Uansett om du er utstiller eller arrangør, er det flere grep du kan ta for å sørge for at 2019 blir et grønnere messeår.

For utstillere

En tiltrekkende stand selve grunnlaget for jobben du skal gjøre på messen. Husk at utstillingens design er det aller første inntrykket deltakerne får av ditt firma!

Hvis ditt firma har en uttalt miljøpolitikk eller fronter grønne løsninger er det viktig at dette blir synliggjort overfor messedeltakere, ellers svekkes firmaets integritet og troverdighet.

Tenk deg om du skal besøke standen til The Body Shop, hvis manifest er «enrich, not exploit» (berike, ikke utnytte). Når du kommer dit blir du så møtt av neonlys-skilt, oppblåste plaststoler og crewet deler ut minnepinner med logo på. Bruken av edelgass (neon) og plastartikler med kort levetid bryter totalt med selskapets profil. Selv om man kan se for seg at en minnepinne er en nyttig ting, vet vi at de ofte blir liggende glemt og i en skuff i mange år – nå som fillagring og -overføring for det meste foregår i skyen. Minnepinner inneholder ofte både eksotiske metaller og plast, og blir derfor en miljøversting når de går rett i søplet etter messen.

Materialvalg

Første skritt er å velge mer miljøvennlige materialer. Eksempelvis resirkulert trevirke eller papirmasse. La deg inspirere av denne utstillingen som Quinn Snacks laget av pappkartong:

Snacksprodusenten Quinn viser tydelig sitt engasjement for ren mat i denne salgsutstillingen. Foto: Justin Lewis

I tillegg til å være et resirkulert og fornybart materiale, veier papp lite og er lett å pakke sammen – noe som bidrar til lavere utslipp når utstillingen skal fraktes.

Bruk av energieffektive artikler innen elektronikk er også et viktig bidrag til å holde utslippet nede. Led-lys er dessuten mye mindre risikabelt i kombinasjon med brennbare materialer som tre og cellulose. Sjekk også at monitorer, nettbrett og annet utstyr ikke står på unødvendig.

Gjenbruk

For hver gang du kan bruke samme bod på nye messer, sparer du miljøet for belastningen av å bygge og produsere en helt ny utstilling. I følge eksperter, kan produksjonen av en messestand ha et co2avtrykk på hele to tonn. Hvis den i tillegg kastes etterpå, kan man plusse på ett tonn til.

Jo lenger levetid boden din får, dess mindre miljøbelastning – det kan derfor være lurt å velge materialer som har både høy kvalitet og lavt produksjonsutslipp.

Husk at både bord og stoler fint kan leies, og slik kan du enkelt også fornye boden din selv om du bruker den om igjen.

Ønsker du hjelp til å lage messestand eller utstilling? Ta kontakt for en konsultasjonstime!

Unngå å dele ut søppel

Dropp trykksaker så langt det lar seg gjøre –  de går veldig fort rett i søpla. Sørg heller for gode og enkle løsninger som gjør at deltakere kan få informajon digitalt. Ha QR- og andre koder som kan scannes lett synlig.

Giveaways med firmaets logo er en gammel slager som må legges død. Det er egentlig ingen som vil ha det, med mindre det er noe svært praktisk eller ettertraktet. Så tenk nøye gjennom valget av et eventuelt merchandise-produkt, og sørg for at det ikke bryter med utstillingens eller bedriftens grønne profil.

Engasjement

Enkle og morsomme aktiviteter er også en fin og miljøvennlig måte å skape liv rundt din utstilling. For eksempel kan dere sette opp en smoothiesykkel og la de besøkende sykle seg til en frisk og sunn vitamindrikk!

Kom i kontakt med deltakere ved å få dem til å engasjere seg i et prosjekt din bedrift er opptatt av. Hva med å invitere til å plante frø, som disse… eller bidra til å lage pakker for veldige formål,  eller hva om bedriften donerer et beløp til veldedighet for hver check-in eller besøkende på sin stand?

For arrangører

Er du arrangør, kan det være enkle grep for å redusere co2-utslippet for messen.

Å gjøre en kartlegging av energi- og vannforbruk for å se hvor det er mulig å redusere er første skritt. Snakk med arenaeiere om strømleverandør og forventet forbruk.

Engasjer deltakere ved å sette opp selvforsynte strømstasjoner der de kan sykle strøm til ladestasjoner eller lyskilder.

Sørg for at det finnes tydelig merkede kildesorteringsstasjoner – gjerne bemannede – og at de ulike fraksjonene faktisk leveres sortert til gjenvinningsstasjonen.  Dersom alt blandes i restavfall på slutten av dagen, er sorteringen til ingen nytte.

Sørg også for at billettsystemet og annen informasjon er papirløst – gå for digitale løsninger.

Tenk også på arrangementes tilgjengelighet – hvordan kommer deltakerne seg til messen? Er det kort vei til tog, buss eller annen kollektiv transport? Belønn de deltakerne som reiser kollektivt eller bruker sykkel, for eksempel med rabatt på inngangsbilletten.

Ta kontakt for å få rådgiving for grønnere arrangering!